Attack Digital Studio

Selasa, 5 Mac 2013

Seni

seni..seni itu ada pada lukisan, pembuatan, foto, muzik, tarian dan lain-lain aktiviti manusia.. seni tidak terbatas atas satu bentuk saja, kerana terjadinya seni  adalah atas daya kreativiti.. anda kreatif? bermakna anda berseni? tapi apa yang anda kreatif sangat tu? dan apa yang seninya anda itu?

sebenarnya bukan senang nak beri jawapan jelas apa itu seni, bagaimana untuk memperolehi seni, dari mana datangnya seni. kita lihat sekeliling..lihat pokok-pokok, gunung- ganang, tanah, air laut.. sangat cukup seni.. terlalu indah seni ciptaan Maha Pencipta..

bagaimana dengan manusia? manusia punya seni sendiri, yang cukup indah.. ada diantaranya punya seni (ulang sekali lagi) dalam lukisan, pembuatan arca, batu atau seramik, batik, anyaman, kulinari, foto, muzik atau tarian.. bidang seperti yang disebut di atas, walaupun ada diantaranya nampak mudah, bukan kebanyakan orang mampu buat atau mampu melaksanakannya. Atau sekadar untuk belajar saja pun, bukan mudah. ini adalah kerana orang-orang yang berada dalam bidang di atas adalah mereka yang telah dikurniakan bakat, iaitu bakat seni..

disebabkan seni ni sesuatu yang tak boleh nampak, kita tak tahu adakah kita memiliki daya seni.. mungkin kita rasa kita ada seni, kerana kita ada minat. tapi, andai cuma punya ada minat, tapi bakat tiada, susah sebenarnya untuk meletakkan kita dalam bidang-bidang seperti di atas ni.. mungkin juga kesilapan kita yang memikirkan yang bidang ini, adalah bidang yang senang.. tak seperti perubatan, bisnes, akaun.. kalau anda berfikir begini, inilah kesilapan terbesar anda..

jangan kuatir, manusia dilahirkan berlainan seni.. setiap manusia tu ada seni.. seni bukan terbatas pada bidang-bidang di atas saja.. bidang-bidang lain pun memerlukan daya seni juga, tapi mungkin dalam cara yang berlainan..ntah, aku main cakap je, tapi aku rasakan begitu.. contoh seperti berkebun, mengemas rumah, menjaga kedai, menangkap ikan, membasuh kereta, buat kuih semua ini perlu daya kreativiti dengan kata lain 'ada seni'.. boleh dikatakan setiap aktiviti-aktiviti dan kerja-kerja itu, adalah satu seni, tapi dengan cara/kaedah yang berlainan...

ok,itu tentang aktiviti.. macam aku cakap dari mula tadi, seni ni tak terbatas atas satu bentuk je.. cuba anda lihat diri anda di hadapan cermin, apa yang anda nampak? diri anda? sekarang lihat diri anda yang anda tidak nampak.. lihat diri anda yang pernah menipu, pernah mengutuk, pernah cakap besar, pernah bangga/riak, pernah menjatuhkan orang lain, pernah memutar belit kata - dan semua ini anda lakukan diluar jangkaan orang, dengan erti kata lain, orang tak sedar (mungkin ada yang sedar).. kalau anda nampak diri anda begitu, tahniah.......!! anda cukup seni...


4 ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...