Attack Digital Studio

Jumaat, 29 Mac 2013

"Vocalist, persiapkan diri sebelum recording, please.."

Kamu vocalist? Kamu hebat di atas pentas? Bagaimana dalam studio (recording)? Adakah kamu sehebat di atas pentas? Jawapannya adalah '"tidak,".. Kenapa?? KERANA, selesai recording/tracking vocal, 80% vocalist tidak puas hati vocal mereka/nyanyian mereka, dan mereka ini (mungkin) mengambil keputusan untuk record/tracking semula. 10% pula menerima dengan redha, kerana rasa kemampuan hanya setakat itu. 7% pula, tak kisah. Sedap atau tidak belakang cerita, janji siap.. Dan, hanya 3% sahaja yang benar-benar puas hati. Tapi KENAPA? Ini adalah kerana kamu, vocalist, tidak mempersiapkan diri sebelum recording..

Ada orang kata musician ni sombong.. Ini adalah kerana separuh masa dalam sehari hidup musician itu adalah untuk music, atau, bersama instrument-nya. Untuk jadi musician, kamu harus rela/sanggup korbankan masa kamu bersama kawan-kawan, masa untuk berparti, masa untuk membuang masa bla, bla, bla.. Kalau kamu tak sanggup/tak mampu/tak rela, saya nasihatkan kamu pilih bidang lain sebab music memang memerlukan 'masa yang lebih' untuk mahir. Maknanya, kamu harus practice.. MESTI!! Paling malas pun, sehari sejam pun ok..

P/S : Sebenarnya kamu harus practice dengan teknik yang betul, baru betul.. Tanpa teknik yang betul, walaupun kamu practice 6 jam sehari pun, belum tentu kamu boleh bagus.. (Yang sedia bagus tu, lain ceritalah)

2 minggu sebelum recording atau lebih elok sebulan sebelum recording (lagi elok kalau kamu jadikan amalan sehari - hari), Elakkan minum minuman yang berais. Ais batu tu bukan saja tak elok untuk tekak, tapi juga badan.. Badan akan cepat lemah.. Amalkanlah minum air panas atau air suam.. Kalau nak minum minuman sejuk juga, minum air yang disejukkan dalam peti sejuk.. Nak makan aiskrim pun boleh, ada kajian kata aiskrim elok untuk tekak.. Tapi jangan pula kamu cari aiskrim 'Mat Kool'.. Cari aiskrim yang berlemak berkrim macam 'Magnum' ke..

Malam sebelum recording, pastikan kamu cukup tidur. Pastikan kamu dapat tidur yang berkualiti. Tidur yang cukup & berkualiti ini dapat beri stamina pada badan. Vocal memerlukan stamina yang baik. Tiada stamina, macamana kamu nak lontar vocal kamu? Tiada stamina, macamana kamu nak berhadapan dengan/berdiri di depan mic yang terkenal sebagai 'Mic Yang Ditakuti Vocalist'? Bila stamina kurang, secara tak langsung kamu akan mudah (ayat sebenarnya kamu AKAN  LEBIH MUDAH) stress, marah, emo, takut, dan lain-lain. Perasaan negatif ini akan mudah timbul semasa recording. (tak kira cukup tidur, atau tidak cukup tidur perasaan ini akan wujud. Bezanya jika kamu cukup tidur, kamu mampu atasi perasaan negatif ini dengan baik)  Jadi, pastikan tidur cukup ye.. Yang mana aktif bersukan tu, lagi bagus.. Bagus juga kalau sebelum recording, kamu lari pusing satu taman dulu.

Mudah bukan? Ini merupakan perkara asas yang harus kamu titikberatkan..

bersambung........

  "Vocalist, persiapkan diri sebelum recording, please.." pt. 2

199X recording session di Attack Digital Studio

2 ulasan:

  1. makasih banyak gan buat informasinya yah semoga bermanfaat buat kita semua salam kenal aja yah dari aku.

    BalasPadam
  2. makasih gan buat informasinya yah,
    semoga bermanfaat buat kita semua salam kenal aja yah

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...