Attack Digital Studio

Sabtu, 27 April 2013

Guide Track: "Satu lagi cara untuk buat Guide Track; siapkannya dirumah.."

Jika kamu sudah membaca entry yang bertajuk  Sudah bersediakah kamu untuk recording secara professional?, kamu pasti tertanya - tanya dan tertunggu - tunggu, bagaimana untuk buat guide track di rumah..

Sebelum itu, apa yang perlu kamu ada ialah :
  • Komputer (desktop / laptop / Ipad / tablet
  • Music Notation Software / Scorewriter Program / Build-in MIDI-editor (Sibelius / Guitar Pro

Sibelius / Guitar Pro digunakan untuk menulis lagu / score / music. Ia digunakan oleh composer, arranger, pelajar (sudah tentu pelajar muzik) dan penghibur / musician (seperti kamu). Jika dahulu score / sheet music ditulis dengan tangan, tapi kini lebih mudah dengan adanya software ini. Selain boleh save, edit dan print score / sheet music, kamu juga boleh dengar / playback hasil kerja kamu. Sibelius / Guitar Pro menggunakan multiple instrument track (track by track), dan sound yang digunakan adalah sound synthisizer. Tidak ada audio track dalam Sibelius / Guitar Pro kerana Sibelius / Guitar Pro menggunakan virtual instrument (tidak menggunakan instrument betul). Maknanya, hanya ada MIDI track dalam Sibelius / Guitar Pro.

Banyak instrument yang kamu boleh pilih dan guna seperti gitar, bass dan drum, atau mungkin kamu ingin menggunakan instrument orkestra seperti strings (violin / cello) dan brass (trumpet / trombone), atau mungkin kamu ingin penuhkan ruang-ruang yang kosong dalam lagu kamu dengan percussion (conga / shaker).. Adakah kamu perlu mahir bermain instrument berkenaan? Tidak.. Cukup sekadar kamu tahu register / range instrument tersebut, bagaimana instrument tersebut dimainkan, dan apa yang paling penting sekali ialah imaginasi dan idea kamu.

Untuk pengetahuan kamu, kebanyakan arranger, arrange lagu dengan menggunakan Sibelius / Guitar Pro. Dengan hanya menggunakan mouse dan keyboard, mereka mampu menyiapkan full arrangement lagu tersebut. Apa yang paling menarik ialah mereka boleh mendengar dan edit hasil kerja mereka jika dirasakan tidak berpuas hati.

"Kena pandai baca note ke?"

Sudah tentu..! Kamu harus tahu baca note (nota muzik) untuk menggunakan Sibelius / Guitar Pro. Er.. Adakah ini merupakan berita buruk bagi kamu? Jangan risau, belum terlambat untuk kamu belajar.. Jika selama ini tumpuan kamu lebih kepada praktikal, apa kata kali ini kamu luangkan sedikit masa untuk belajar teori muzik pula. Belajar sekadar untuk mengenal note saja pun, sudah cukup bagus. Tapi jika kamu ingin mendalami ilmu muzik dengan lebih mendalam, apa salahnya. Itu lebih bagus. Tapi, jika ada diantara kamu yang masih rasa sukar untuk membaca nota muzik, apakata kamu belajar membaca tablature (atau singkatannya tab), kerana ianya lebih mudah. Untuk pengetahuan kamu, selain dari nota muzik (pitches),  Guitar Pro juga turut menunjukkan tab (fingering).

Untuk kamu yang baru pertama kali guna Sibelius / Guitar Pro, pasti ianya agak sukar. Ambillah masa untuk explore, dengan membaca manual / user guide, cari tutorial di internet dan bertanya kepada rakan-rakan kamu yang pernah / tahu menggunakan Sibelius / Guitar Pro. Bila kamu tahu bagaimana untuk menggunakannya, pasti kamu akan teruja. Dengan menggunakan Sibelius / Guitar Pro, kamu dapat dengar dengan jelas arrangement lagu kamu. Tidak seperti jika kamu arrange lagu dalam studio jamming (dengan ahli band kamu), di mana kamu dan band kamu sebenarnya tidak dapat mendengar dengan jelas arrangement lagu tersebut. Betul.... Selalunya semasa playback recording (atau semasa sesi recording) pasti ada suara-suara seperti:

"Macam ni rupanya kau main selama ni..."
"Baru aku dapat dengar gitar kau.. Sedap rupanya lagu ni.."
"Eh, memang macam ni ke kau main?"

atau..

"Rasa macam pendek pulak part solo ni. Tak puas dengar.."
"Macam tak best pula ulang chorus banyak kali.. Boleh buang tak chorus kat belakang tu?"
"Part verse macam kosong.."
"Tak laju sangat ke lagu ni? Macam kelakar pula bunyi"

Adakah kamu pernah mengalami situasi seperti di atas?

Untuk pengetahuan kamu, bila kamu mendengar lagu sambil memejamkan mata, pendengaran kamu akan menjadi lebih tajam dan lebih fokus. Kamu bukan saja mendengar, tapi dalam masa yang sama kamu turut membayangkannya. Segala kekurangan dalam lagu, kamu senang jumpa / detect. Jadi, semasa kamu mendengar lagu kamu, dengarlah sambil pejam mata. Kerana itulah kamu perlu Sibelius / Guitar Pro. Takkan kamu nak tunggu lagu kamu siap recording baru nak dengar sambil pejam mata? Jika masa itu kamu tidak suka dengan apa yang kamu dengar (kamu rasa ada kekurangan atau kecacatan dengan arrangement kamu) bukan mudah untuk buat pembetulan. Sebarang pembetulan pada audio track (recording) mungkin akan menjejaskan track - track yang lain. Silap-silap, kamu perlu record semula lagu kamu dari awal. Tapi, dengan Sibelius / Guitar Pro, jika kamu tidak suka dengan apa yang kamu dengar, kamu boleh edit atau buang part atau track yang kamu tidak suka itu tanpa mengganggu track lain.

Oh, jangan salah faham. Saya bukan menyarankan kamu agar tukar cara kamu arrange lagu kamu. Kamu gunalah kedua-dua cara ini (arrange lagu di dalam studio jamming bersama-sama dengan ahli band kamu, dan transcript ia dalam Sibelius / Guitar Pro). Ianya lebih bagus. Arrangement kamu akan semakin improve. Kamu pasti teruja kerana dapat mendengar lagu kamu sambil memejamkan mata. Tidak mustahil ianya akan menjadi salah satu aktiviti harian kamu, di mana setiap hari kamu akan mengadap Sibelius / Guitar Pro untuk menyiapkan lagu kamu. Lagipun, ianya tidaklah sesukar yang kamu sangkakan.

"Tapi apa kena mengena dengan guide track?"

Setelah arrangement lagu kamu siap (dalam Sibelius / Guitar Pro), dan kamu berpuas hati, kamu export file Sibelius / Guitar Pro itu, ke MIDI file. File inilah yang akan kamu beri kepada recording engineer kamu. Apa yang akan dibuat oleh recording engineer ialah recording engineer akan open MIDI file lagu kamu tadi dalam DAW. Dan, Taadaa....!! Kamu boleh terus mulakan sesi recording kamu...!! Nampak? Inilah GUIDE TRACK kamu. Kamu bukan sekadar buat arrangement lagu dengan Sibelius / Guitar Pro. Bukan juga sekadar transcript lagu kamu. Tapi, kamu turut buat map/rangka/asas kepada lagu kamu. Apa yang menariknya, guide track kamu ini lebih tepat dari segi tempo dan melodi.

Selain itu,  kamu tidak perlu risau jika ada track yang kamu tidak perlu kerana kamu boleh mute mana-mana track yang kamu tak perlu tadi. Contohnya bila drummer kamu tracking drum, kamu mute saja track MIDI drum (drum guide). Begitu juga apabila tracking bass, mute saja track MIDI bass (bass guide).

Mudahkan?
Alphabetical Theory recording session di Attack Digital Studio

6 ulasan:

  1. Argh!! Peningnya!! Ada cara lain?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe.. takde benda yang mudah.. cara ni memang agak pening mula-mula. practice makes perfect..! lama-lama kamu akan menyukainya..

      Kamu rujuk balik semua tajuk tentang guide track yang saya tulis. Saya ada jelaskan serba sedikit tentang guide track. Mungkin kamu ada idea dari situ nanti.. :)

      Padam
  2. makasih banyak gan buat informasinya yah semoga bermanfaat buat kita semua

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...