Attack Digital Studio

Selasa, 9 April 2013

Persediaan Mental: "Saya masih ingat pengalaman recording pertama saya dimana saya maki semua *orang disebalik cermin...."

Apakah pengalaman pertama recording kamu yang masih kamu ingat? Saya masih ingat pengalaman recording pertama saya dimana saya maki semua *orang disebalik cermin (control room).. (kahkahkah..)
KERANA saya rasa sangat tertekan ketika itu. Adakah kamu juga rasa begitu?

Untuk memastikan recording kamu berjaya, bukan bermakna kamu harus practice berjam-jam dalam sehari untuk memastikan yang nyanyian/playing kamu bagus. Kamu bagus macamana pun tapi jika mental dan emosi kamu tidak dalam keadaan yang baik, tak guna juga. Nampak macam mengarut, kan? Jangan sesekali kamu ambil mudah. Kadang-kadang, recording kamu tidak berjalan dengan lancar bukan kerana nyanyian/playing kamu tidak bagus, tapi kerana mental dan emosi kamu tidak berada dalam keadaan yang baik. Jangan risau, sebenarnya ianya normal. Saya akui, bukan mudah untuk singkirkan terus perasaan seperti gementar, takut, tertekan dan cuak semasa recording. Tapi kamu harus cari jalan bagaimana untuk mengurangkan rasa gementar, takut, tertekan dan cuak semasa recording kamu, agar recording kamu berjalan dengan lancar..

Bagaimana ye..? Hmm.. Apa yang penting, kamu harus RILEKS..

Sehari sebelum hari recording, tak perlulah kamu berkurung dalam rumah atau studio untuk practice. Kamu harus KELUAR DARI TEMPAT PERSEMBUNYIAN KAMU TU. Pergilah beriadah dengan keluarga atau dengan rakan-rakan kamu.  Lakukan aktiviti yang mampu menenangkan kamu seperti berbasikal, memancing, berkelah, shopping, tengok wayang (di panggung wayang), atau menanam bunga di halaman rumah. Atau kamu boleh memilih untuk pergi ke spa...

Selain itu, kamu digalakkan untuk lakukan aktiviti yang tidak pernah kamu buat sebelum ini seperti menganyam tikar mengkuang, bermain wau atau membakar ikan di halaman rumah. Melakukan aktiviti yang tidak pernah kamu lakukan sebelum ini, dapat memberi kamu lebih kepuasan. Selepas kamu melaluinya, atau selepas kamu berjaya melakukannya pasti kamu akan berkata, "Wow.. kenapa aku tak pernah buat sebelum ni?"
Percayalah, tahap keyakinan kamu pasti akan bertambah.

Jika kamu masih lagi tidak dapat melenyapkan bayangan ketakutan recording hari esok, carilah teman untuk berbual. Kongsi perasaan takut kamu dengan rakan kamu tu. Lagi bagus jika rakan kamu tu ialah ahli band kamu sendiri.. Mungkin mereka juga sama seperti kamu, sedang membayangkan ketakutan recording hari esok. Kamu pasti akan lega dan pasti kamu akan dapat membina keyakinan dan keberanian selepas kamu meluahkan rasa takut kamu itu kepada rakan kamu. Lagi satu, bila kamu tahu yang ada orang lain tahu yang kamu takut, gementar atau tertekan untuk recording esok, secara automatik semasa sesi recording nanti, perasaan takut, gementar dan tertekan kamu akan hilang..

Lagi satu, berbual saja tak guna, ajak rakan kamu/ahli band kamu makan. Makan di restoran kegemaran kamu.. Makan sepuas-puasnya. Lupakan seketika yang kamu ada sesi recording esok hari.. Makan terbukti dapat mengurangkan tekanan yang sedang kamu alami. Kamu bukan saja akan rasa kenyang, malah kamu juga akan rasa puas.. Seperti sedang meraikan sesuatu. 

Bila saya kata kamu perlu rileks, maknanya kamu perlu benar-benar rileks.. Maknanya kamu perlu TIDUR.. Pastikan kamu tidur pada malam sebelum recording. Lupakan aktiviti malam kamu. Lagi bagus jika kamu tidur awal malam itu. Emosi dan mental kamu akan berada dalam keadaan yang baik jika kamu mendapatkan tidur yang cukup. Jika kamu tidak mendapat tidur yang cukup/rehat yang secukupnya, pasti semasa sesi recording kamu pada esok hari, kamu akan jadi mudah marah, mudah tertekan, dan emosi kamu mudah terganggu.. Jika kamu cukup rehat/cukup tidur, pasti kamu dapat mengawal/mengatasi perasaan-perasaan atau gangguan-gangguan negatif terhadap emosi dan mental kamu dengan baik..

.......bersambung

199X recording session di Attack Digital Studio

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...