Attack Digital Studio

Isnin, 1 April 2013

Orang Disebalik Cermin Recording

.......... sambungan  "Vocalist, persiapkan diri sebelum recording, please.." pt. 2

Si A bertanya kepada si B

"Macamana kau tau yang suara kau sedap masa kau recording?!"

Dialog di atas ini terjadi apabila si A tidak dapat menyanyi dengan baik semasa recording, lalu mendapat teguran/kritikan yang pedas dari *orang disebalik cermin. Situasi menunjukkan bahawa si A, tidak dapat menerima teguran/kritikan dari *orang disebalik cermin.. Si A seolah-olah melepaskan rasa ketidakpuasan hatinya terhadap si B (yang juga vocalist), yang sebelum ini pernah recording/menyiapkan demo bandnya, di studio yang sama.

* Orang disebalik cermin - Siapakah mereka? Apakah tugas mereka? Siapakah yang sepatutnya berada disebalik cermin itu?

Zaman kini, recording studio tumbuh bagai cendawan. Banyak pilihan yang ada. Kamu boleh pilih samada kamu ingin record di studio yang canggih/professional, atau, studio separa canggih, atau pun record di rumah (atau istilahnya home studio). Studio yang canggih sudah tentu harganya lebih mahal, dan kualitinya lebih bagus. Untuk menjimatkan kos, kamu memilih untuk record di studio separa canggih, atau di rumah saja/home studio. Tiada kesalahan pun pilihan anda, dan, tak salah pun untuk tidak memilih studio yang canggih/professional. Tapi, akan ada beberapa kesalahan yang bakal kamu buat..

Saya tidak pasti seserius manakah kamu bila tiba bab recording. Seserius manakah kamu ingin final product kamu itu bagus, sedap dan berkualiti. Ya, saya tak nafikan yang kamu sangat serius inginkan final product kamu bagus, tapi macamana ianya boleh bagus kalau kamu tidak serius semasa sesi recording? Ia umpama 'kalau sampah yang masuk, sampah juga yang akan keluar'. Jadi, mengapa meletakkan harapan 100% kepada proses mixing? Sedangkan kamu mampu untuk buat yang terbaik semasa recording. Kamu harus tahu, proses mixing yang bagus, adalah dari proses recording yang bagus. Jadi, kamu harus pastikan yang KAMU BUAT YANG TERBAIK SEMASA RECORDING. Kamu ada telinga. Jadi gunakan telinga kamu sebaik-baiknya. Saya tak nafikan kebolehan recording engineer, mereka memang terbaik dalam hal recording. Kalau nak diikutkan, antara semua yang berada disebalik cermin, mereka inilah yang mempunyai telinga yang paling baik. Selepas record/tracking satu part, pasti recording engineer akan playback apa yang telah kamu record/tracking tadi. Jadi, dalam masa kamu turut mendengar (track yang record tu), kamu juga jangan sesekali menafikan recording engineer.

Menafikan recording engineer?

Selepas playback take/tracking tadi, akan ada ketika (sebenarnya selalu..) recording engineer kata, "semula". Maknanya kamu perlu main/record semula apa yang telah kamu record tadi. Mungkin kamu dengar yang kamu record tadi cukup perfect/tiptop, tapi tidak bagi recording engineer. Recording engineer akan dengar dari banyak segi, seperti tempo/rhythm, feel/penghayatan/penjiwaan, dan permainan yang bersih & cantik. Dia bukan paling nak dengar sesuatu yang perfect (perfect itu bagus), tapi paling nak dengar sesuatu yang hidup. Maknanya permainan kamu (guitar, bass, drum atau vocal) kedengaran hidup, dan, tidak kedengaran seperti kayu,keras dan kaku. Mungkin kamu akan rasa tak puas hati, dan fikir yang recording engineer sengaja nak memanjangkan tempoh jam recording. (bermakna kamu perlu bayar lebih untuk lebih jam recording) Atau, mungkin juga kamu akan rasa tercabar & marah apabila kamu perlu record part yang sama berulang-kali. Jadi, kamu harus bersedia...  

Tapi, kamu jangan pula mengharapkan recording engineer saja, keputusan sebenarnya adalah terletak pada kamu. Rata-rata band yang saya lihat, agak kedekut untuk mengeluarkan bajet lebih untuk recording. Mereka juga agak malas untuk buat yang terbaik semasa recording. Apabila final product menghampakan, mereka lebih menyalahkan studio recording. Tak pernah pula mereka meletakkan salah pada diri sendiri. Kamu juga begitu kan? Kamu harus tahu, yang recording engineer sudah buat yang terbaik untuk kamu. Apa harga yang telah kamu bayar, itulah yang kamu dapat. Kalau bajet yang kamu sediakan untuk recording adalah RM500, janganlah bermimpi/harap kamu akan dapat hasil kualiti sebaik recording yang ribuan ringgit harganya, atau jutaan ringgit.

Seperti yang telah kamu baca di atas, recording engineer merupakan salah seorang *orang disebalik cermin. Baca betul-betul, sa-lah se-o-rang.. Maknanya, ada lagi yang sepatutnya berada disebalik cermin. Yang kamu abaikan. Tapi saya rasa sebenarnya kamu tak sedar & tak tahu siapa yang berada, atau ayat yang sebenar, siapa yang patut ada disebalik cermin. Siapa ye...?

bersambung......

Orang Disebalik Cermin Recording pt 2

Horryfied recording session di Attack Digital Studio

3 ulasan:

  1. Dalam berapa RM agak-agak untuk menghasilkan satu EP? (Ada 4 lagu)

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih kerana feedback..
      harga recording xtetap.bergantung pada studio.
      setakat ni, Attack Digital Studio menawarkan harga yang paling murah untuk recording. Hanya RM350 untuk 1lagu (TANPA HAD JAM).
      Istimewanya Attack Digital Studio ialah TANPA HAD JAM/ WITHOUT TIME LIMIT!!!!!! nak tahu lebih lanjut, sila layari

      http://www.facebook.com/attackdigitalstudio


      Padam
  2. makasih banyak yah sob buat informasinya yah semoga bermanfaat buat kita semua dan salam kenal aja yah dari saya

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...